onsdag 6. oktober 2010

I morgen er dagen

I morgen er dagen da eksamensnervene for denne gang skal få lov til å komme frem i lyset. Og for å være ærlig, fy søren så greit det er at exfac bare vurderes etter bestått-ikke bestått. For det er fortsatt ting i pensum som jeg leser med store spørsmåltegn, og jeg regner med at det i morgen vil bli regnes som litt sent for spørsmål som "Kan noen forklare meg hva i huleste .... betyr?!". Jeg leser det, og det jeg leser gir forsåvidt en slags mening, men hva det egentlig betyr? Med andre ord må jeg nok enten satse på at disse emnene ikke vil være relevant for besvarelsen av oppgaven, eller at sensor går ut i fra at jeg egentlig har forstått det, men at jeg på eksamen hadde litt problemer med å "formulere meg" på en god, forklarende og akademisk måte. Men for å gå fra noe kjipt til noe gøy; I går oppdaget jeg at samfunnsvitenskapelige teorier og forskning faktisk er ganske spennende! Typisk å ikke oppdage dette før 2 dager før eksamen, men det var da hele sammenhengen gikk opp for meg inne i mitt blonde, lille hodet. Men for all del, det samme har skjedd en gang før... Det var da vi satt oppe i kråkeslottet og liksom skulle lese til kreativt, kristent ungdomsarbeid. Det ble visst spennende tilslutt da også. 


Siden det nå er eksamen i morgen passer det kanskje å avslutte kvelden med en liten, koselig historie: I går tok jeg 25 bussen hjem fra Majorstuen, noe som virkelig fristet til gjentakelse. For en mer morsom og koselig bussjåfør har jeg aldri før opplevd på en rutebuss i Oslo. Det første han sa var; "Nå er det ca 1 minutt og 30 sekunder til bussen kjører", deretter litt senere; "Da er det ca 24 sekunder til vi kjører videre mot Lørenskog". Og hvor koselig er det ikke med en bussjåfør som ønsker alle passasjerer som går av bussen "takk for turen og ha en trivelig kveld!". Jeg ble faktisk kjempe glad av å høre en slik koselig bussjåfør en grå tirsdag ettermiddag. Og når bussen kom til Kongleveien, hørte man følgende gjennom bussen; "Kongleveien er nærmeste stopp til Kringsjå. Da er det for dere som skal av her bare å komme seg hjem og gjøre kveldens lekser. Ellers ønsker jeg dere alle en fortreffelig aften". Snakk om hyggelig (jeg vet nesten ikke hvordan jeg skal beskrive det) på veien ut av bussen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar