fredag 15. april 2011

Bylyder

Jeg elsker å trippe rundt i Oslo. Helt i min egen verden alene på min lille ferd eller sammen med gode venner mens man ler, prater og fjaser om dagens mange små og store hendelser. Det er så mange fine og koselige kroker, små trivelige kafeer og rolige, solrike benker perfekt egnet til venninneprat eller en god bok. Nå som snøen er borte og solen stadig oftere sprer vårlig sommerfølelse med deilige varmegrader, kunne det nesten ikke passet seg bedre enn med en liten bytur. De siste gangene har jeg vandret i ettermiddagssolen bortover Aker brygge. Spist is med solen varmende i ansiktet, hørt måkene skrike på himmelen der oppe, vannet som slår mot båtene som små lekende bølgeskvulp. De mange restaurantene sprer hygge og matglede der de ligger på rekke og rad, overalt møter man smilende og glade mennesker som gleder seg over sol og varme. De mange isbodene sprer tanker om mer is, her og der siver musikk ut fra spisestedene. Små og store føtter tripper bortover den plankebelagte bryggen, og om man lukter litt ekstra godt etter kan man faktisk lukte sjøen blant alle andre lukter og rariteter. 

Foto
Også kveldstid er det mye hygge og spennende ting man kan oppleve. Jeg blir stadig vekk lokket bortover sentrumsgatene når mørket som smått kommer. Det blir roligere, ingen som lenger stresser rundt. De mange lysene fra gatelykter og bygg, fra biler eller trikken som kjører forbi. Rundt omkring siver det musikk ut fra spise- og utesteder, butikkvinduene som i stillhet viser frem vårens kolleksjon. Kvelden er perfekt for vindushopping. Man må tilslutt må gå videre, døren er stengt for kvelden. I en gate her og der står en enslig gatemusikant og spiller. Tonene danser bortover i de rolige gatene, og man kan ikke unngå å smile litt for seg selv der man går bortover og ser og lytter til det store bybildet. 
Foto

3 kommentarer:

  1. Oslo er en stemningsfull by, både på dagtid og om kvelden, og Aker Brygge er helt klart et fint område for "people watching" og isspissing! Jeg er kjempeglad i ulike lyder (man blir jo litt miljøskadd av å lage radio!), så jeg lytter gjerne og ofte til lyden av byen!

    SvarSlett
  2. Bylyder er noe av det koseligste jeg vet om! Det forteller på mange måter så mye om hvordan vi lever, noe som både er spennende og interessant! I tillegg er jo lyd en helt fantastisk ting i seg selv!:D Tror nok jeg har vært litt miljøskadet på det området et par år nå.. :)

    SvarSlett
  3. Å gå rundt å høre lyder og se glade mennesker er helt herlig! Og en solrik vårdag er det aller beste <3

    SvarSlett