søndag 22. mai 2011

Storm i juni (Suite Francaise)

Foto
En av de mange fine tingene man kan finne på et loppemarked er bøker! Gamle historier, nyere romaner, bøker som er godt leste, bøker som aldri har vært bladd i, kjære forfattere du gjerne vender tilbake til, forfattere du aldri har hørt om tidligere. Et av disse loppebesøkene resulterte en gang i boken "Storm i juni", skrevet av den russisk-franske forfatteren Iréne Némirovsky i 1942. En bok som i lengre tid har stått i bokhyllen hjemme på Furuset, ventet på at noen skulle plukke den ut og få tid til å lese den. Jeg begynte å lese den i dag, og gleder meg veldig til timene med leseglede som venter i tiden og dagene som kommer. I tillegg til et nydelig språk og flotte skildringer (ut i fra det lille inntrykket jeg har dannet meg av de to første kapitlene) er boken og forfatteren selv like spennende og fascinerende. "I mer enn 60 år lå manuskriptet til Iréne Némirovsky, en av 1930-årenes mest anerkjente franske forfattere, godt gjemt i en koffert. Først i 2004 ble det funnet og utgitt". Jeg gleder meg til nok en litterær reise, med en forfatter jeg aldri tidligere har hørt om.

2 kommentarer:

  1. Den har jeg hørt mye fint om!

    SvarSlett
  2. Får håpe den viser seg å være like fin som ryktene sier da:)

    SvarSlett