tirsdag 15. november 2011

Underbevissthetens drømmehus?

Natt til i dag drømte jeg at jeg kjøpte meg min første leilighet. Min helt egen en. Et sted der jeg, og bare jeg, skulle bo. Et sted jeg skulle innrede og gjøre helt til mitt eget. Jeg vet ikke hvor det lå, eller hvor stort det var. Kanskje var heller ikke det så veldig viktig..? Det var uansett over to plan, med (mest sannsynlig) en entre, kjøkken og stue nede og med en svakt buet tretrapp opp til en halvetasje over med bad og soverom. Det eneste drømmen viste var stuen og det åpne rommet oppe i den andre etasjen. Selve stuen var helt åpen, og med store vinduer. Siden halvetasjen over ikke gikk over stuerommet, var det høyt under taket, og i midten hang det en stor, fin og gammel lysekrone. 

Det var dette som faktisk viste seg å være et problem. For siden lysekronen ikke fulgte med på kjøpet, hvor skulle jeg få tak i en ny en..? En som var like stor og fin, til en ikke så veldig dyr pris. Heldigvis føltes det ikke som en like stor krise da jeg forstod at lysekronen kunne heises opp og ned, ved hjelp av en bryter. Da var det i det minste ikke noe problem å hverken henge opp en ny lysekrone, eller om jeg en dag måtte skifte lyspærer i den. Om man stod midt i stuen kunne man la blikket følge den svakt buede tretrappen opp i andre etasje, der et rekkverk i hvitt og en varm og rødlig trefarge lot deg få se hva som fantes der oppe i det åpne rommet innover. Denne mystiske etasjen over kjøkkenet og entreen. Krukker med grønne planter her og der bortover gulvet langs rekkverket. Veggene dekket av bokhyller, bøker i alle størrelser og farger, en gammel lenestol med et hjemmelaget lappeteppe, og et piano. Det hele litt buet som i en halv oval, slik at hele stuerommet sett nedenfra nesten fikk en litt sirkelform. 

Den varme og rødlige trefargen i rekkverket oppe gikk igjen i gulvet og i selve trappen og trappetrinnene. Veggene lyse, og ved vinduene store og brede vinduskarmer. Hele leiligheten var så fin at jeg hoppet og danset rundt i ring. Med et stort smil og munnen, og et intens ønske om å kunne kjøpe leiligheten akkurat der og da. Selv om jeg aldri fikk "se" store deler av den. Kanskje er det likevel et tegn..? For kanskje det er akkurat dette jeg skal se etter, den dagen jeg selv skal begynne å gå på visninger. Om noe slikt i det hele tatt finnes:)  

3 kommentarer:

  1. Så gøy at du drømte såpass detaljert! Huset ditt høres herlig ut!

    SvarSlett
  2. En bra drøm! Og det er jo virkelig en drøm å kunne innrede sitt helt eget sted. Det gleder jeg meg til og! <3

    SvarSlett
  3. Halve moroa er egentlig at jeg husker så mye av det! Som oftest glemmer jeg alt jeg drømmer så fort jeg våkner, men akkurat denne har jeg fortsatt ganske klart for meg:)

    SvarSlett