torsdag 16. februar 2012

Stripete tanker

zebra
Om man trikker eller busser oppover Prinsens gate og forbi de mange og store utstillingsvinduene tilhørerende Steen og Strøm, ser man bak vinduene store sirkler i hvitt og sort. Striper, om man kan si at en sirkel kan være det, nesten som et sebramønster. Begge gangene jeg har rullet forbi har de fått meg til å tenke på akkurat dette, sebraer. Disse herlige og litt annerledes (mønstret sett) dyrene, som jeg aldri helt sikkert får bestemt meg om jeg liker eller ikke. Den ene dagen når de langt opp på listen over mine animalske favoritter. Den neste dagen er de likesom bare sebraer. Egentlig litt rart, for de ser jo både morsomme og sjarmerende ut hver gang man ser bilder av dem:)
zebras
Litt butte, med sitt helt eget, stripete mønster. Rart egentlig å tenke på, at sort og hvitt skal være en slik god kamuflasje i et område som ellers er farget i grønt, gult og alle slags andre jordfarger. Slik jeg tenker må dem jo synes på lang avstand. Og selv en løve må jo kunne ha litt flaks noen ganger, på tross av den ikke klarer å skille de mange sebraene fra hverandre..? En eller annen gang må den jo klare å fange en av dem. Eller er det slik av rovdyrene nesten blir litt sånn paralysert? Som om tanken går fra "mat" til "æææh, jeg ser striper..!", og med det lar sebraer være sebraer og heller tusler videre til en mindre paralyserende dyreflokk... I så fall tror jeg kanskje sebraen klatrer høyt opp på (i det minste) kveldens liste over min glede og fascinasjon over alle verdens fantastiske animalske skapninger. For, tross alt, ikke alle dyr kan tulle med en løve. Striper eller ikke:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar