onsdag 29. august 2012

Linedanser

Balancing actJeg lurer på hvordan det er å gå på line. Ikke en slik liten man kan feste mellom to trær i parken. En ordentlig line. Høyt over bakken. Kjenne overkroppen strekke seg grasiøst mot himmelen. Lette bevegelser med føttene, i det den ene foten atter en gang plasseres foran den andre. Alt fokus rettet mot denne ene repeterende bevegelsen. Det er i slike øyeblikk jeg skulle ønske jeg hadde en hage. En hage, to trær, og en line jeg kunne spenne opp akkurat mellom de to trærne. Så kunne jeg øve. Øve og øve, hver dag. Kanskje ble jeg flink, litt etter litt. Med armene ut til siden, som en fugl. Blikket rettet mot et punkt litt lenger fremme. Tanker og kropp som til en hver tid må stole på at foten trår rett på linen under en. Som om jeg egentlig bare balanserte på en oppmalt strek nede på bakken. Kanskje ville jeg tilslutt kunne danse bortover. En lang rekke grasiøse bevegelser mens føttene med letthet beveger seg bortover. Fra den ene siden til den andre, en fast avstand mellom de to trærne. Den ene dagen omgitt av et malerisk grønt landskap, skapt av gress og blader. En annen dag omgitt av høsten gyldne farger, men likevel gå den samme strekningen. Med selvsikkert sinn, og med en følelse av fullstendig ro og stabilitet i kroppen.  

3 kommentarer:

  1. Jeg synes det er så fascinerende at noen har styrken (både fysisk og psykisk) og balansen som trengs for å gå på line over svimlende høyder!

    SvarSlett
  2. hi, some du inviterer meg til agjore noen stram line vandre.. jeg husket, samtidig en gammel dikt tapt i kjellen(parpar-"yehonathan Geffen); som trakk i :(parvarim):-you tube dror yikra the parvarim -ha'parvarim 2751984)lese pa samme tid et dikt fra :-"gérard de Nerval" fransk poet :"les papillons"-sommerfugler/ de toutes les belles choses qui nous manquent en hiver,
    alle de vakre tingene vi savner vinter
    qu'aimez-vous mieux? moi les roses;
    hva liker du best? me ,roser;
    -moi l'aspect d'un beau pré vert:
    -me ,utseendet av en vakker gronn eng;
    -moila moisson blondissante,chevelure des sillons;
    me blondissante host har furer;
    -moi le rossignol qui chante;
    jeg synger nattergalen;
    -et moi, les beaux papillons!
    -og meg vakre sommerfugler!
    forsette i kopi oversettelse;denne veldig fin dikt. haper det var ikke for mye kjedlig .. bruno

    SvarSlett
  3. Lurer på om ikke det er en slik liten skjult jentedrøm. Å balansere på line, med hvit struttekjole, nesten som en flyvende ballerina. Dersom jeg kunne hoppet inn i en drøm, gjort den levende bare for noen få minutter, tror jeg kanskje jeg ville forsøkt meg som linedanser for et par sekunder

    SvarSlett