fredag 21. desember 2012

Fortellehygge

Snowman ? December 2010 !!
Jeg er hjemme alene. De andre er enten på jobb eller dratt hjem til jul. Med samboertom leilighet nyter jeg dagen. Denne dagen skal være en dag helt uten stress og lange lister med gjøremål. Derfor er adventslysene tent, og i bakgrunnen høres juletoner fra NRK Klassisk. På stuebordet står dagens andre kopp med te, og ettersom jeg selv om ikke mange timer skal hjem til jul, lukter det godt av nyvasket tøy fra fra de to fulle klesstativene. Mitt bidrag til julevasken ble gjennomført i går formiddag, så det eneste målet med dagen i dag er å kjøpe en julegave til den siste gjenværende samboeren som enda ikke er dratt sin vei. 

Jeg pakker meg inn i et pledd etter å ha funnet frem en bok å lese i. Jeg åpner boken, denne gangen Amtmannens døtre av Camilla Collett, men innser fort at det er noe annet jeg denne dagen ønsker å lese. Eller å høre, ettersom jeg snarlig finner et opptak av den historien som jeg er aller mest glad i når julen nærmer seg. Jeg demper lyden av NRKs klassiske julemusikk, og lar stemmen til Tove Jansson fortelle historien om da julen kom til Mummidalen. Julen er aldri så skummel som når den hvert år kommer til Mummidalen, men den har heller aldri vært så fin. En eventyrlig tankevekker om hvor fin julen egentlig er, eller bedre sagt: bør være.
Winter
Hver desember, i den siste uken på skolen før ferien startet, ble hele klassen lest for. For vår norsklærer på videregående kunne det aldri bli ordentlig jul før hun hadde lest Granen (Tove Jansson) for alle elevene sine. En fortelling som har fulgt meg siden, og som er blitt en selvfølgelig del av adventstiden hvert år siden. 

Fortellingen går mot slutten. På ny finner jeg frem Amtmannens døtre, mens jeg godter meg under det varme pleddet. Om ikke lenge må jeg ut en liten tur. Det er vanskelig å få tak i julegaver hjemmefra, spesielt når gaven må leveres den dag i dag. Jeg skal bare lese et par sider først. For nå som julen har kommet til Mummidalen, og hele mummifamilien igjen har lagt seg til å sove, kan julen også komme hit. Og når man uansett er så godt som klar for at julen skal komme, kan man like gjerne ta det litt rolig med en hvilken som helst bok også. For bare en liten stund til. Og mens jeg gjør det drømmer jeg om snø. Hvit nysnø! Akkurat slik jeg håper at julen skal være.

Opptaket av Tove Jansson fant jeg her 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar