onsdag 18. juni 2014

Blomsterbarn

 Som liten jente ble jeg aldri lei av å plukke markblomster. Små og store buketter fikk lov til å pynte opp kjøkkenbordet, både hjemme og på hyttetur. Blomster i forskjellige farger, som helt av seg selv fant sin naturlige plass i buketten. Jeg minnes skogholt og grøftekanter fulle av kløver, smørblomster og hundekjeks, og røde hyttevegger omringet av prestekrager. Jeg husker barnefingre lage kranser av løvetann, og beundringen av bekkeblomster og vannliljer hver gang vi var på tur i nærheten av bekker og vann. 
 Jeg gleder meg masse til sommerens dager litt utenfor sentrum. Til å vandre langs blomsterdekte grøftekanter, til å fylle hendene med blomster. Å kunne vite at selv om man reiser hjem igjen, vil det komme flere sommerdager med markblomster og barnegleder.

2 kommentarer:

  1. Markblomster er en tidløs glede! Jeg konstruerte alltid digre buketter som liten, hihi, og jeg plukker stadig med meg noen fargerike blomster når jeg går langs støvete landeveier om sommeren!

    SvarSlett
  2. Som en vakker og svært godt valgt. dette veldig flott bukett markblomster gjort meg til å huske en lang ferie på fjellet i min barndom. det kan være det samme, samlet i glade sommerblomster bukett. så det var varm ting som bildene dine. (Og si at jeg nylig har tatt med meg fra sør, noen sukkulenter). ( bruno)

    SvarSlett