onsdag 4. juni 2014

Feiende fransk

Det er så godt å skrive til musikk som man er glad i. På mange måter hjelper det å holde motivasjonen oppe, spesielt når man vet at ferien er der bare man blir ferdig med denne vårens siste eksamen. Denne gangen har jeg valgt å skrive til sanger brukt i filmer. Sanger som jeg bare syns er fine i seg selv, sanger jeg har nære og fine minner knyttet til, og sanger fra filmer som jeg liker. Som sangen fra Jules et Jim (François Truffaut, 1962). Jeg nynner med på melodien, de franske lydene og ordene forsøker jeg derimot ikke å uttale. Smilende hver gang jeg hører sangen, jeg får ofte lyst til å se filmen omigjen med en gang gitaren begynner å spille. Det skal jeg gjøre så fort eksamen er levert inn i morgen.

2 kommentarer:

  1. ja, det kan være veldig hyggelig å Nynne av denne sangen. og vi har en stor base i Frankrike gode gamle tekstforfattere. men da han kom til meg litt fantasi, og jeg tenkte at dette må være utmerket godt å spille denne lille melodien: " tourbillon" samtidig piano, fiolin, og gitar og sikkert har utilsiktet akselerasjon i tempoet i notater spilt og være morsom på den tiden. slik som jeg elsker ditt språk det er også fint å vite at du liker i vår litteratur og vår kultur og musikk (selv om det er lett variasjon). ( bruno)

    SvarSlett
  2. Åh, dette vart eg i gødt humør av, og eg innsåg nettopp at det er alt for lenge sidan eg såg fransk film. Kanskje eg skal sjå denne når siste eksamenen er unnagjort? Trur nesten det.

    SvarSlett