torsdag 26. februar 2015

Portrett # 1

I fotografifaget jeg tar denne våren, har vi flere ganger snakket om portretter. Både stil og standardisering, den historiske og sosiale konteksten gjennom tidene, teknologisk utvikling, og hvordan praksiser og insitusjoner gir portretter ulike funksjoner og betydninger. Jeg syns det er veldig spennende. Selv om mye av det vi snakker om virker selvsagt, ser man likevel det hele i et helt nytt lys med en gang man begynner å reflekere og diskutere. Plutselig er det ikke så selvsagt likevel, og man begynner å se og tenke helt annerledes. Selv har jeg alltid likt portretter. Det er et eller annet med hvordan et mennesket fremstilles av andre, eventuelt hvordan man velger å fremstille seg selv. I tillegg til at ansikter er og blir noe ganske fascinerende. Det er vel få ting som inviterer deg mer inn i et annet menneskets vesen enn et ansikt. 


Fotograf: Robert Demachy, 1900

1 kommentar:

  1. Jeg er ikke veldig god i kunnskap om fotografering. men det var fint å komme bort i tanken med at fint lite ansikt barnet fra tidlig århundre (som kunne ha vært min bestemor i skoleuniform). og det er noe på med tidsreiser og identitets mysterier som en drøm å krysse gjennom. Jeg hadde omveier, maleri kunstutstillinger funnet denne fantastiske prosessen: fotografering på " gum bichromate print". det kan gi effekter Substans og tykkelse som gjør fantastiske ... ( bruno )

    SvarSlett